فرانچایز چیست ؟ و چه زمانی باید انجام شود ؟

حتما شما هم اسم رستوان های زنجیره ای و بزرگ دنیا مثل مک دونالد و برگرکینگ و یا استارباکس به گوشتون خورده و شاید واستون سوال شده باشه که چطور میشه که یه کسب و کار میتونه تا این حد در تمام دنیا شعبه داشته باشه و همچنان کیفیت و برند خودش رو حفظ کنه !! بله درست حدس زدین این برند ها از روش فرانچایز استفاده کردن . خب حالا اینجا سوال پیش میاد معنی فرانچایز چیه ؟ 

 

 

معنی فرانچایز چیست ؟ 

فرانچایز یک روش بیزینس یا بیزنیس مدله که شبیه به قراردادی دوطرفه بین فرانچایز دهنده و فرانچایزگیرنده امضا میشه . فرانچایز در لغت به معنی حق امتیازه . در واقع یه رابطه بلند مدت که فرانچایز دهنده حق بهره مندی و بهره برداری از اعتبار برند و تجربیات و هر آنچه که دو طرف بر سر اون قرار داد میکنن رو به فرانچایز گیرنده واگذار میکنه . فرانچایز دهنده معمولا در زمینه سازمان دهی ، آموزش ، تامین مواد اولیه ، بازاریابی ، برندینگ و حتی مدیریت نیز به فرانچایز گیرنده کمک میکنه و در ازای اون مبلغی رو طی تنظیم قراردادی از فرانچایز گینده میگیره . در مجموع یک مدل تجارت و کسب وکاره که برای عرضه و فروش یک محصول یا خدمت به کار میره . 

 

چرا باید فرانچایز یا حق امتیاز بخریم ؟ 

خب توی این اوضاع اقتصادی خیلیا میترسن وارد بازار کار بشن و شکست بخورن ، البته تا حدودی این ترس ها منطقیه چون رقابت بین کسب و کارها زیاد شده و بازار هم غیر قابل پیش بینیه . خب همونطور هم که میدونین برندینگ کار سختیه و نیاز به دانش و تجربه بالایی داره و چه بهتر برای ورود به بازار و از اعتبار برندی استفاده کنیم که اینکار رو انجام داده و جایگاهی بین رقبا و مشتریانش داره ، پس اینجا خریدن حق امتیاز یک برند منطقیه و فرانچایز خریدن معنا پیدا میکنه . 

البته باید گفت ریسک سرمایه گذاری فقط مربوط به پول نمیشه و فاکتورهای دیگه ای تو هر کسب و کاری وجود داره که با نبود اونها یه بیزینس شکست میخوره که فرد فرانچایز دهنده باید همه اونها رو پوشش بده . بعنوان مثال کسب و کارهای نوپا به علت ناآشنا بودن به فرآیندهای اجرایی و مدل های مدیریتی در سال های اولیه اشتباهات زیادی انجام میدن که در اصطلاح به (خاک خوری ) معروفه  ، فرانچایز دهنده این مراحلو رد کرده و بالاخره تونسته برند خودش رو از مراحل سختی عبور بده و به جایگاهی برسونه پس اینجا منطقیه که فرانچایز بخریم و  ریسک همه ی این مراحل رو متحمل نشیم . 

 

در چه صورت فرانچایز خریدن اشتباه است ؟ 

با توجه به تجربه ای که در طی این سال ها بدست آوردم بارها دیدم کسانی رو که بدون شناخت کافی و اطلاعات درست دست به این کار میزنن و متاسفانه سرمایشون رو بعد از مدتی از دست میدن . دوستان هر کسی یا هر برندی  توانایی  واگذار کردن فرانچایز رو نداره !!! ازتون خواهش میکنم تا بهتون ثابت نشد که اون فرد و یا اون برند توانایی حمایت همه جانبه  از شمارو نداره تن به قرارداد فرانچایز ندین . نکاتی که به نظرم بسیار مهم هستن و باید بهش توجه کنین : 

۱- جایگاه برند (برند مورد نظر باید در ذهن مردم جامعه جایگاه داشته باشه . )

۲ - برند باید مشتریان وفادار داشته باشه. 

۳- از مدیریت متعهد و با مسئولیتی برخوردار باشه . 

۴- برند معتبری باشه چه بین مصرف کنندگان و چه در جامعه .

۵- بعنوان کسی که فرانچایز میخرین حتما باید  اون برند و یا محصول اون برند رو دوست داشته باشین و باهاش ارتباط برقرار کنین . 

 

مزایا برای فرانچایز گیرنده

-استفاده از یه برند شناخته شده و عدم نیاز به ساختن برند از ابتدا

-استفاده از فرآیندهای مدیریتی مشخص و موفق

-ریسک شکست کمتر

-شانس بیشتر برای گرفتن وام و اعتبار مالی 

-حمایت از طرف شرکت فرنچایز دهنده

 

مزایا برای فرنچایز دهنده : 

-توسعه کم هزینه

-دسترسی به پول بیشتر برای تبلیغات 

(شما از زیرمجموعه های خود مقداری هزینه برای تبلیغات دریافت می کنید و می توانید به راحتی به تبلیغات بپردازید.)

 

نویسنده  : حسین غفاری  

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده