نسل Z رو دست کم نگیر !!! چطوری به نسل Z بفروشیم ؟

نسل Z یعنی چی ؟ 

نسل Z یا نسل زومر به متولدین بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ گفته میشه که به تقویم خودمون یعنی همون ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۱ یا به عبارتی همون ( دهه هشتادی ) . اونها دقیقا وقتی متولد شدن که پیشرفت اینترنت و تکنولوژی و زندگی هوشمند رو با چشماشون و گوشت و پوستشون درک کردن ، اصلا به همین دلیل هم به اونها  نسل (نت) گفته میشه . 

۲.۵ میلیارد از جهان رو نسل Z تشکیل میده و این عدد قابل توجهی به حساب میاد و نمیشه به راحتی از کنارش رد شد . مسلما همزمانی این نسل با رشد اینترنت و جهان مجازی باعث شده  خصوصیات  رفتاری و روانشناسی مخصوص به خودشون رو داشته باشن ،  پس برای نفوذ به جامعه این نسل باید تا حدودی باهاشون آشنا شد . 

 

خصوصیات نسل Z : 

1- علاقه شدید به ارتباطات مجازی و رسانه‌های دیجیتال

۲-طرفداری از خلاقیت و نوآوری

۳-اظهارنظرها و احساسات شخصی به صورت آزاد (آزادی بیان)

۴-اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره برای بهبود وضعیت

۵-واقع‌بینی و درک واقعیت

۶ - تعهد به اصول اخلاقی

۷- نیاز به باور و اعتماد

 

چطور برای نسل Z استراتژی فروش تهیه کنیم؟ 

باید اعتراف کنم که استراتژی فروش برای نسل Z  سخته اما کار نشد نداره .گاهی نسل های قدیمی تر افسوس میخورن که این روزها زندگی برای بچه ها چقدر آسون شده، اونها  رو بخاطر لذت بردن از عصری که در اون زندگی میکنن به نقد میکشن و یا اینکه اونها رو نادیده میگیرن . 

باید بگم که اگر صاحب کسب و کاری هستین و یا محصولی برای فروش دارین ساده لوحانه اس که این نسل رو نادیده بگیرین ، شما میتونین هر طور که دوست دارین درباره شیوه زندگی اونها فکر کنین ولی نمیتونین تاثیر اونها رو روی فروش و بازار کسب و کار نادیده بگیرین . 

طبق آمارهای ایالت متحده آمریکا ، ۲۷ در صد از جمعیت کشور آمریکا  نسل Z  هستن .  طبق تخمینی که زده شده  نسل Z  در مقیاس جهانی قدرت خریدی برابر با ۴۴ میلیارد دلار رو داره ، این عدد  توجه هر کسب و کاری رو به خودش جلب میکنه .  متاسفانه آمار دقیقی از تعداد نسل Z در ایران پیدا نکردم ولی مطمئنا پتانسیل این نسل توی کشور خودمون هم قابل توجه و ملموسه . همونطور که گفتم این نسل افرادی هستن که با تکنولوژی بزرگ شدن و نمی تونن راحت از اینترنت ، لپ تاپ و یا گوشی خودشون جدا بشن ، نسلی به شدت باهوش و بیشترین تاثیر گذاری رو توی فروش محصولات دارن . 

اگر کسب و کاری دارید که بیشتر مشتریان شما از این نسل هستن پس عاقلانه ترین کار اینه که یک استرتژی فروش برای این نوع مشتری داشته باشین . 

۱- شما باید روش های بازاریابی سنتی رو برای نسل Z کنار بذارین .

با واینرهای پولی خداحافظی کنین ، اونها دوست دارن افراد واقعی و قابل لمس رو در کمپین های بازاریابی ببینن ، افرادی که در تبلیغات شما قرار دارن باید هم جهت با این نسل و هماهنگ با مبارزات و عقاید اونها قرار داشته باشن . اونها همچنین این انتظار رو دارن که کالا و یا خدمات شما ارزشی رو براشون ایجاد کنه و نیاز اونها رو برطرف کنه ، اگر همچنان به این فکر هستین که فقط صرفا یه کالایی رو بفروشین موفق  نخواهید شد. میشه گفت بازاریابی با رویکرد داستان سرایی  همچنان برای نسل z کاربردی هست . به مشتریان خودتون از این نسل توضیح بدین که چطوری نیازشون رو بر طرف میکنین و محصول شما چطوری میتونه به اونها کمک کنه . 

 

۲- محتوای سریع و مؤثر برای بازاریابی ایجاد کنین . 

فرض کنین که یک رویکرد داستان سرایی خوب برای فروش به  مشتریانتون آماده کردین ، خب حالا میتونین اونو توی ۸ ثانیه برای مخاطب پیاده سازی کنین ؟ اینجاست که یکم کار سخت میشه . برای نسل z میانگین توجه همون ۸ ثانیه اس ، میدونم که سخته اما جای نگرانی نیست . 

خبر خوب اینه که اگر یک حساب اینستاگرام یا اسنپ چت، (یا حتی فیس بوک!) دارین، می‌تونین شروع به تبلیغات سریع با محتوای زودگذر کنین.

استوری‌های اینستاگرام، استوری‌های اسنپ چت و استوری‌های فیس بوک همگی به شما این امکان رو میدن  محتوایی رو به اشتراک بذارین، خواه ویدیو باشه یا تصویر، که برای چند ثانیه ظاهر میشه و تا ۲۴ ساعت توی پروفایل شما میمونه.

اگر بتونین تبلیغات ویدیویی یا عکسی را تمرین کنین که هشت ثانیه یا کمتر طول بکشه و مهمتر از اون، با مخاطبان نسل z خودتون صحبت کنین، تعامل با نسل Z آسون‌ترمیشه.

 

 

۳- از همه پلتفرم های رسانه اجتماعی استفاده کنین . 

برخلاف بقیه نسل‌ها، نسل جدید  دسترسی سریع و آسون به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی رو  داره .

به همین دلیل، اونها به رسانه‌های اجتماعی متکی هستند، به طوری که حداقل هر ساعت حساب خود شونو چک میکنن.

چه استفاده از فیس بوک برای به دست آوردن اطلاعات باشه و  یا از اینستاگرام برای نشان دادن خود شیفتگی ، قطعا شما نمی‌تونین توی همه پلتفرم‌ها به طور یکسان برای نسل Z تبلیغ کنین ولی سعی خودتونو بکنین که جلوی چشماشون باشین و نیازهاشونو بر طرف کنین . 

 

 نتیجه :‌

بازاریابی این نسل با نسل های دیگه کاملا متفاوته ، قطعاً یک چالش محسوب میشه  و کار بسیار سختی خواهد بود.

با این حال، اگر مایل به انجام کار برای درک مشتریان جدید خود هستین، اونها به شما به خاطر وقت گذاشتن برای شناختنشون  پاداش میدن . پس هر چه زود تر دست به کار بشین و اونارو نادیده نگیرین . 

امیدوارم این مقاله به دردتون خورده باشه . اگر نظری دارید توی باکس پایین برام بنویسید . 

نوشته شده توسط  : سید حسین غفاری 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش