فرانچایز چیست ؟ و چه زمانی باید انجام شود ؟

حتما شما هم اسم رستوان های زنجیره ای و بزرگ دنیا مثل مک دونالد و برگرکینگ و یا استارباکس به گوشتون خورده و شاید واستون سوال شده باشه که چطور میشه که یه کسب و کار میتونه تا این حد در تمام دنیا شعبه داشته باشه و همچنان کیفیت و برند خودش رو حفظ کنه !! بله درست حدس زدین این برند ها از روش فرانچایز استفاده کردن . خب حالا اینجا سوال پیش میاد معنی فرانچایز چیه ؟ 

 

 

معنی فرانچایز چیست ؟ 

فرانچایز یک روش بیزینس یا بیزنیس مدله که شبیه به قراردادی دوطرفه بین فرانچایز دهنده و فرانچایزگیرنده امضا میشه . فرانچایز در لغت به معنی حق امتیازه . در واقع یه رابطه بلند مدت که فرانچایز دهنده حق بهره مندی و بهره برداری از اعتبار برند و تجربیات و هر آنچه که دو طرف بر سر اون قرار داد میکنن رو به فرانچایز گیرنده واگذار میکنه . فرانچایز دهنده معمولا در زمینه سازمان دهی ، آموزش ، تامین مواد اولیه ، بازاریابی ، برندینگ و حتی مدیریت نیز به فرانچایز گیرنده کمک میکنه و در ازای اون مبلغی رو طی تنظیم قراردادی از فرانچایز گینده میگیره . در مجموع یک مدل تجارت و کسب وکاره که برای عرضه و فروش یک محصول یا خدمت به کار میره . 

 

چرا باید فرانچایز یا حق امتیاز بخریم ؟ 

خب توی این اوضاع اقتصادی خیلیا میترسن وارد بازار کار بشن و شکست بخورن ، البته تا حدودی این ترس ها منطقیه چون رقابت بین کسب و کارها زیاد شده و بازار هم غیر قابل پیش بینیه . خب همونطور هم که میدونین برندینگ کار سختیه و نیاز به دانش و تجربه بالایی داره و چه بهتر برای ورود به بازار و از اعتبار برندی استفاده کنیم که اینکار رو انجام داده و جایگاهی بین رقبا و مشتریانش داره ، پس اینجا خریدن حق امتیاز یک برند منطقیه و فرانچایز خریدن معنا پیدا میکنه . 

البته باید گفت ریسک سرمایه گذاری فقط مربوط به پول نمیشه و فاکتورهای دیگه ای تو هر کسب و کاری وجود داره که با نبود اونها یه بیزینس شکست میخوره که فرد فرانچایز دهنده باید همه اونها رو پوشش بده . بعنوان مثال کسب و کارهای نوپا به علت ناآشنا بودن به فرآیندهای اجرایی و مدل های مدیریتی در سال های اولیه اشتباهات زیادی انجام میدن که در اصطلاح به (خاک خوری ) معروفه  ، فرانچایز دهنده این مراحلو رد کرده و بالاخره تونسته برند خودش رو از مراحل سختی عبور بده و به جایگاهی برسونه پس اینجا منطقیه که فرانچایز بخریم و  ریسک همه ی این مراحل رو متحمل نشیم . 

 

در چه صورت فرانچایز خریدن اشتباه است ؟ 

با توجه به تجربه ای که در طی این سال ها بدست آوردم بارها دیدم کسانی رو که بدون شناخت کافی و اطلاعات درست دست به این کار میزنن و متاسفانه سرمایشون رو بعد از مدتی از دست میدن . دوستان هر کسی یا هر برندی  توانایی  واگذار کردن فرانچایز رو نداره !!! ازتون خواهش میکنم تا بهتون ثابت نشد که اون فرد و یا اون برند توانایی حمایت همه جانبه  از شمارو نداره تن به قرارداد فرانچایز ندین . نکاتی که به نظرم بسیار مهم هستن و باید بهش توجه کنین : 

۱- جایگاه برند (برند مورد نظر باید در ذهن مردم جامعه جایگاه داشته باشه . )

۲ - برند باید مشتریان وفادار داشته باشه. 

۳- از مدیریت متعهد و با مسئولیتی برخوردار باشه . 

۴- برند معتبری باشه چه بین مصرف کنندگان و چه در جامعه .

۵- بعنوان کسی که فرانچایز میخرین حتما باید  اون برند و یا محصول اون برند رو دوست داشته باشین و باهاش ارتباط برقرار کنین . 

 

مزایا برای فرانچایز گیرنده

-استفاده از یه برند شناخته شده و عدم نیاز به ساختن برند از ابتدا

-استفاده از فرآیندهای مدیریتی مشخص و موفق

-ریسک شکست کمتر

-شانس بیشتر برای گرفتن وام و اعتبار مالی 

-حمایت از طرف شرکت فرنچایز دهنده

 

مزایا برای فرنچایز دهنده : 

-توسعه کم هزینه

-دسترسی به پول بیشتر برای تبلیغات 

(شما از زیرمجموعه های خود مقداری هزینه برای تبلیغات دریافت می کنید و می توانید به راحتی به تبلیغات بپردازید.)

 

نویسنده  : حسین غفاری  

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش